Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023

 Διήγημα

 Το διήγημα αποτελεί μαζί με τη νουβέλα και το μυθιστόρημα ένα από τα τρία βασικότερα είδη πεζού λόγου. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο είδος αφηγηματικού πεζού λόγου και αναφέρεται σε μια σύντομη αφήγηση γεγονότων με αρχή, μέση και τέλος, συνήθως μιας ιστορίας πρωτότυπης, αλλά πραγματικής. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, ένα κριτήριο που διαχωρίζει παραδοσιακά τα τρία είδη αφηγηματικού λόγου είναι η έκταση. Παρόλα αυτά, η έκτασή του δεν είναι καθορισμένη, αλλά ποικίλλει σε πολλές περιπτώσεις. 

Οι ρίζες του διηγήματος ανάγονται στην αρχαιότητα, όμως το διήγημα με τη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα εμφανίστηκε στη λογοτεχνία της Δύσης στις αρχές του 19ου αιώνα. Στην Ελλάδα το διήγημα αναπτύχθηκε από τη γενιά του 1880. Κατά το 19ο αιώνα μάλιστα τα διηγήματα δημοσιεύονταν κυρίως σε συνέχειες σε εφημερίδες.

 Πιο κάτω παρουσιάζουμε τα πιο βασικά χαρακτηριστικά του είδους αυτού: Α) Σμίκρυνση: πρόκειται για έναν συνδυασμό λιτότητας και πυκνότητας των πραγμάτων και γενικότερα όλων των στοιχείων της αφηγηματικής γλώσσας. Η σμίκρυνση αυτή δεν αφορά μόνο την έκταση αλλά κυρίως στο περιεχόμενό του και τη γλώσσα του. Ο μύθος σε ένα διήγημα περιστρέφεται κυρίως γύρω από ένα πρόσωπο, από ένα γεγονός, σε αντίθεση με το μυθιστόρημα, το οποίο περιστρέφεται γύρω από πολλά πρόσωπα και γεγονότα. Β) Αυτοβιογραφικό στοιχείο: Το αυτοβιογραφικό στοιχείο είναι ιδιαίτερα εμφανές στο διήγημα ενώ το φανταστικά απουσιάζει. Γενικότερα, το (κλασικό τουλάχιστον) διήγημα οφείλει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά, τα οποία και πρέπει να τα επισημαίνουμε διαβάζοντάς το: 

1. Ένα κυρίαρχο στοιχείο πλαίσιο (τόπο και χρόνο). 

2. Τους κύριους χαρακτήρες. Ο διηγηματογράφος, σε αντίθεση με το μυθιστοριογράφο, δε διαθέτει ούτε το χώρο ούτε το χρόνο για 33 να επιχειρήσει λεπτομερειακή ανάπτυξη του χαρακτήρα ή να δείξει μια σταδιακή αλλαγή του. Αποκαλύπτει μόνο τη φύση του όπως αυτή εκδηλώνεται μέσα από τα περιστατικά που εκτυλίσσονται στο διήγημα. Ακόμα και η ακμή του διηγήματος με δυσκολία φτάνει τα μεγάλα μυθιστορήματα, όσον αφορά την απεικόνιση της πολυπλοκότητας και ευρύτητας πολλών ανθρωπίνων εμπειριών. Η σπουδαιότητα όμως δε συνδέεται με τον όγκο. 

3. Μια αλληλουχία περιστατικών που διαμορφώνουν την πλοκή. 

4. Αφήνει μια ενιαία εντύπωση. Συνεπώς κάθε λεπτομέρεια πρέπει να συμβάλλει στην εντύπωση που σκοπεύει να δώσει ο συγγραφέας με την ιστορία του. Τα ολισθήματα και οι χαλαρότητες μπορεί να αποδειχτούν καταστροφικά για ένα μικρό και σφιχτοδεμένο κείμενο. Αυτή η εντύπωση πρέπει να δημιουργείται στην αρχική πρόταση και να αναπτύσσεται σε όλη την ιστορία. Ο συγγραφέας, αρχίζοντας να γράφει ένα διήγημα, συνήθως γνωρίζει και την τελευταία του φράση. Ο αναγνώστης, για να συλλάβει την ενιαία αυτή εντύπωση, πρέπει να διαβάσει το διήγημα μονοκόμματα, κάτι που δεν μπορεί να κάνει με το μυθιστόρημα.

 5. Μια αισθητή κλιμάκωση. Όλα τα συμβάντα στο διήγημα πρέπει να οδηγούν σταδιακά στην κορύφωση, στο ανώτατο σημείο ενδιαφέροντος και συγκίνησης. 


Μαρία Στυλιανού 

Writing Coach

Bιβλιογραφία: Συγγραφείς εν δράσει @ Copyright Μαρία Στυλιανού - Εκδόσεις Αναζητήσεις

Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023

 ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ


5 ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΦΤΙΑΞΕΙΣ ΤΕΛΕΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ


  • 1. Ολοκλήρωσε πρώτα το κείμενό σου. Δώσε χρόνο στο γραπτό σου.  Βάλτο σ' ένα συρτάρι και άφησε το ξεκουραστεί για ένα διάστημα.  Παίρνοντάς το ξανά στα χέρια σου θα εντοπίσεις λάθη και παραλήψεις.

  • 2.Μορφοποίησε το κείμενό σου.
  • Τίτλος / Γραμματοσειρά / Κεφάλαια / Λεζάντες

  • 3. Ξεκίνα με την Α' φάση της επιμέλειας. ( Διάβαζε το κείμενο φωναχτά )

  • 4. Ξεκίνα τη διόρθωση. 

  • 5. Διάβασε ξανά το κείμενο... όχι μόνο μια φορά, πολλές!  


Η επιμέλεια δεν είναι καθόλη απλή, ούτε εύκολη.  Θέλει σκληρή δουλειά και αφοσίωση.  Η επιμέλεια κειμένου είναι τέχνη!

Αν χρειάζεσαι βοήθεια, είμαι στη διάθεσή σου.  


Μαρία Στυλιανού


Writing Coach

E-mail: anazitiseis@gmail.com


Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023

                                     

                                                           


                                                 Greek Writing Coach


Αν χρειάζεσαι έναν προσωπικό Writing Coach, είμαι στη διάθεσή σου. Σου παρέχω 1:1, ατομικό και δουλεύω μαζί σου βάση των δικών σου αναγκών και προτιμήσεων.  


Γιατί μπορείς να με εμπιστευτείς; 

Είμαι συγγραφέας 15 βιβλίων, είμαι η ίδια Εκδότρια, άρα ξέρω εκ των προτέρων τι ζητά ένας εκδοτικός οίκος για να υπογράψει μαζί σου ένα συμβόλαιο συνεργασίας, αρθρογραφώ χρόνια σε διάφορα έντυπα, κάνω κριτικές λογοτεχνίας, αναλύω λογοτεχνικά κείμενα λόγω της εμπειρίας που μου παρέχει η δουλειά μου και κάνω Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής τα τελευταία δέκα χρόνια.  

Μπορώ λοιπόν, να σου μεταδώσω τις γνώσεις μου και να σε βοηθήσω να αναπτύξεις χρήσιμες τεχνικές έτσι ώστε να μπορείς να γράφεις με άνεση αλλά κυρίως με γνώση.


Εάν θέλεις να γίνεις ένας επιτυχημένος συγγραφέας, μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μου για να διευθετήσουμε την πρώτη διαδικτυακή μας συνάντηση μέσω της πλατφόρμας zoom.  


Στοιχεία επικοινωνίας:  

Ε-mail: anazitiseis@gmail.com

Facebook maria.stylianou

Instagram maria_stylianou_writer_coach

https://www.linkedin.com/in/maria-stylianou-ab105325/

Τηλ: + 357 99779968 







 




@ Συγγραφείς εν δράσει - Μαρία Στυλιανού - Βιβλιοεκδόσεις Αναζητήσεις

 Μην περιμένεις την έμπνευση… κάλεσέ την

Το γράψιμο δεν έρχεται μετά την έμπνευση… αλλά το αντίθετο: η έμπνευση έρχεται με το γράψιμο. Η γραφή είναι η πιο αυτοτροφοδοτούμενη δραστηριότητα που υπάρχει. Όσο περισσότερο γράφει κανείς, τόσο περισσότερο θα θέλει να γράφει. Και τόσο καλύτερα θα γράφει – και όσον αφορά την φόρμα (πλοκή, χαρακτήρες, θέμα) και όσον αφορά την μορφή (λέξεις, ύφος, δομή).

 Άσε την τελειομανία για τους μέτριους (στην αρχή) 

Δεν υπάρχει πιο παραλυτικό για έναν συγγραφέα από το να αναζητά το τέλειο ενώ βρίσκεται στο λάθος στάδιο της συγγραφής. Ο ίδιος ο Χέμινγκγουεη υπαγορεύει… το πρώτο draft έχει μόνο μία “δουλειά”: Να ολοκληρωθεί. Μετά, το αφήνεις να κρυώσει και ύστερα το κοιτάζεις για να κάνεις ανελέητο και αυστηρό και τελειομανές editing. Αλλά όταν κάθεσαι να γράψεις, για πρώτη φορά να βάλεις κάτω την ιστορία σου, τις ιδέες σου, απλά πρέπει να φτάσεις στο τέλος, να πεις αυτό που επιθυμείς να πεις.

Το σημειωματάριό σου… 

Το πήρες πριν βγεις; Ο συγγραφέας πρέπει να ζει μέσα στον κόσμο. Αλλά σε ΟΛΟ τον κόσμο, όχι μόνο στον δικό του. Και όσο ζει στον κόσμο να παρατηρεί, να στέκεται, να αντιλαμβάνεται, να είναι περίεργος… και να έχει σημειωματάριο για να σημειώνει, ζεστές, αυθεντικές τις ιδέες και τις αναλαμπές έμπνευσης όσο μικρές και αν του φαίνονται – κάποια στιγμή 38 είναι σίγουρο ότι θα γίνουν κάτι που μπορεί να είναι πολύ μεγάλο. 

Η δίαιτα του συγγραφέα 

Ο πιο απλός και προσβάσιμος τρόπος για να μπει κάποιος στην συνήθεια της γραφής είναι να κρατά ημερολόγιο. Κάθε μέρα. Το επόμενο στάδιο είναι να ξεκινήσει συγγραφικό ημερολόγιο όπου καταγράφει ιδέες, πώς προχωρά η δουλειά του, βιβλία που διαβάζει και πώς τα αξιολογεί και άλλα σχετικά με το γράψιμο. Και ύστερα παίρνει την απόφαση να γράφει… ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ! Με 250 λέξεις την ημέρα έχει 90000 λέξεις τον χρόνο, ένα μέτριου μεγέθους μυθιστόρημα. Με 500 λέξεις την ημέρα (που είναι βατή φιλοδοξία) στο τέλος του έτους θα έχει γράψει ένα πλούσιο, πολυσέλιδο, χορταστικό μυθιστόρημα!

Κάνε το καλύτερο 

Για να μπορείς καλύτερα. Τα πρώτα κείμενα κάθε συγγραφέα είναι… φρικτά. Χωρίς καμία εξαίρεση! Ο αποφασισμένος συγγραφέας όμως, καθημερινά, σταθερά, κάνει το καλύτερο που μπορεί… έτσι ώστε κάθε μέρα να μπορεί να κάνει κάτι καλύτερο και σύντομα να ξεχωρίζει και να διαπρέπει. Και να λέγεται συγγραφέας που αξίζει τον τίτλο.

Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023

                                                    Δημιουργική Γραφή

Πώς δημιουργούμε μυθιστορηματικούς χαρακτήρες;

• 1. Γραφή ίσον δημιουργία

Η δημιουργική γραφή δεν αναπαριστά απλώς την πραγματικότητα –

την επαναδημιουργεί. Έτσι, αλλάζει και τον αναγνώστη αλλά και τον

συγγραφέα – είτε παρουσιάζοντας μία πρωτότυπη, διαφορετική, ή πιο

βαθιά και ουσιαστική οπτική γωνία είτε επινοώντας ιστορίες και πλοκές

που εκφράζουν με παραστατικό, ζωντανό, γεμάτο αίμα και σάρκα τρόπο,

την κοινή ανθρώπινη μοίρα.

• 2. Ιστορία ίσον αλλαγή

Οι άνθρωποι αλλάζουμε. Αυτό είναι αναπόφευκτο. Όταν διαβάζουμε,

θέλουμε να μάθουμε το γιατί και το πως, αυτό μας γοητεύει στο καλό

γράψιμο, αυτό δεν μας επιτρέπει να αφήσουμε κάτω το μυθιστόρημα ή τη

συλλογή διηγημάτων. Γεγονός άξιο να γίνει αφήγηση λοιπόν είναι εκείνο

που αλλάζει ριζικά και ουσιαστικά έναν χαρακτήρα προς το χειρότερο ή

προς το καλύτερο, που τον μεταμορφώνει, που τον σκοτώνει ή τον βοηθά

να αναγεννηθεί.

• 3. Δύο πόρτες έχει η γραφή

Δομή χαρακτήρων VS Δομή Γεγονότων:

Στην πρώτη η δράση αφορά τον πρωταγωνιστή και τα εμπόδια που

συναντά. Η ερώτηση είναι: θα πάρει ο ήρωας αυτό που θέλει; Θα

γλυτώσει από την απειλή; Θα επιβιώσει;

Στην δεύτερη υπάρχει ένα μεγάλο γεγονός σε σχέση με το οποίο

όλοι αντιδρούν. Εδώ η ερώτηση είναι: Πως το γεγονός στο οποίο

αναφερόμαστε θα επηρεάσει τον βασικό και τους δευτερεύοντες

χαρακτήρες;

• 4. Ποιός είναι αυτός ο τύπος;

Χαρακτήρας: Μαζί με την πλοκή και το θέμα, ο χαρακτήρας αποτελεί ένα

από τα τρία βασικά στοιχεία μίας καλής ιστορίας και για πολλούς είναι το

πιο σημαντικό. Η δημιουργία ενός στέρεου, αυθεντικού, πρωτότυπου και

ολοκληρωμένου χαρακτήρα είναι εξαιρετικός τρόπος να δημιουργήσεις

πλοκή, αρκεί να τον φέρεις σε σημείο να πρέπει να πάρει μία απόφαση,

να υπερπηδήσει ένα εμπόδιο ή να αποφύγει μία απειλή. Και βέβαια στο

τέλος να έχει αλλάξει.

Η δημιουργία χαρακτήρων είναι πάντρεμα επινόησης αλλά και εμπειρίας.

Πραγματικότητας και φαντασίας. Και ποτέ δεν ξεχνάμε: τα πρόσωπα

των καλογραμμένων ιστοριών δεν ζητούν να τα θαυμάσουμε, αλλά να τα

κατανοήσουμε, να τα νιώσουμε. Γι αυτό οι χαρακτήρες της μυθοπλασίας

οφείλουν να έχουν ελαττώματα εκτός από προτερήματα. Για να μας

πείθουν για την αυθεντικότητά τους.

• 5. Σε τεντωμένο σκοινί

Όλα είναι θέμα ισορροπιών. Ο πιο εντυπωσιακός και πρωτότυπος

χαρακτήρας, αν απλώς κάθεται και ρεμβάζει χαζεύοντας την θάλασσα,

δεν μας προξενεί το ενδιαφέρον. Η πιο ενδιαφέρουσα πλοκή, αν

συμβαίνει σε ξενέρωτους θαμπούς χαρακτήρες, θα μας προκαλέσει

μόνο ρηχή περιέργεια. Ο ιδανικός συνδυασμός είναι ολοκληρωμένος

χαρακτήρας συν ενδιαφέρουσα πλοκή στην σωστή δοσολογία.

• 6. Χωρίς αυτά, το χάος

Απαραίτητες πληροφορίες που αρέσκεται να έχει ο ικανοποιημένος

αναγνώστης: Τόπος ιστορίας (που). Χρόνος Ιστορίας (πότε). Διάρκεια

ιστορίας. Και βέβαια... σύγκρουση, ή στόχος του βασικού ήρωα (ποιος

και γιατί). Χωρίς αυτά τα απαραίτητα στοιχεία η δουλειά του συγγραφέα

να κρατήσει τον αναγνώστη του από τον λαιμό γίνεται πολύ, πολύ

δύσκολη.

• 7. «Μάρτυς, τι ξέρετε για την υπόθεσή μας;»

Ο αφηγητής – μία τόσο σημαντική απόφαση: Ποιος διηγείται την

ιστορία; Ο ίδιος που του συνέβη; Ένας μάρτυρας; Κάποιος που την έμαθε

από έναν άλλο; Ο Παντογνώστης συγγραφέας που όλα τα βλέπει και τα

ξέρει; Κάποιος που τα διηγείται ενώ συμβαίνουν ή πολύ μετά; Αυτή η

τόσο κρίσιμη απόφαση που παίρνει ο συγγραφέας στην αρχή (συνήθως)

της διαδικασίας της γραφής μιας ιστορίας καθορίζει ποιος μιλά, ποια

ματιά βλέπει την ιστορία, σε ποιων τις σκέψεις έχει ο αναγνώστης

πρόσβαση και από ποια απόσταση.

• 8. Άλλο γράφω, άλλο δημοσιογραφώ

Η Λογοτεχνία ΔΕΝ είναι δημοσιογραφία. Δεν προσπαθεί να δείξει τον

μέσο όρο, την πιο συνηθισμένη εκδοχή, την πεπατημένη. Πραγματική

Λογοτεχνία είναι (και) η ανάδειξη του ειδικού και του συγκεκριμένου.

Όπως το βλέπει και το σκέφτεται ο συγγραφέας. Μόνο χρέος αυτού που

γράφει, να είναι αληθινός στον εαυτό του, όχι στην “αλήθεια” – που ούτως

ή άλλως δεν είναι για όλους ίδια.


Από το βιβλίο μου:  Συγγραφείς εν δράσει 

Συμβουλές για επίδοξους συγγραφείς

Εκδόσεις:  Αναζητήσεις

 


Αποστολή της λογοτεχνίας

Και ερχόμαστε αναπόφευκτα σ’ ένα πολύ βασικό και πολυσυζητημένο

θέμα. Ποιαν αποστολή έχει αλήθεια η λογοτεχνία και οι τέχνες γενικά;

Πιστεύω ακράδαντα ότι κάθε έργο πρέπει, όχι μόνο να φωτίζει τις

διάφορες πτυχές της δεδομένης κοινωνικής ζωής μέσα στις οποίες

διαδραματίζεται, αλλά να ρίχνει φως και στις εικόνες του μέλλοντος. Ο

λογοτέχνης πρέπει να έχει στο κέντρο της προσοχής του τον άνθρωπο,

τα προβλήματα, τα όνειρα και τις προσδοκίες ολόκληρης της κοινωνίας.

Παράλληλα με την αισθητική απόλαυση, που είναι αυτονόητη, πρέπει

πάντα να βρίσκει το άλλοθι για να βάζει μπροστά τα γρανάζια της

ανθρώπινης νόησης, να προβληματίζει και να νουθετεί χωρίς να παίρνει

έντονα μονολιθικά θέσεις. Κινδυνεύει άραγε να χαρακτηριστεί πολιτικά

και να τεθεί στο ένα ή στο άλλο στρατόπεδο; Μα η λογοτεχνία και οι

τέχνες, αντικατοπτρίζοντας την αντικειμενική πραγματικότητα, έτσι κι

αλλιώς έχουν ταξικό χαρακτήρα και στοιχεία από μόνες τους. Ακόμα και η

σιωπή είναι μια πολιτική ή ταξική θέση.